ANTWERPEN

Het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), het zogenaamde Junckerfonds, kan van start gaan na de zomer. Dat heeft het Europees Parlement beslist.

"Reiziger heeft recht op een betrouwbaar openbaar vervoer”
vr 30 juni 2017

Staatssecretaris en Antwerps kopstuk Philippe De Backer (Open Vld) windt er geen doekjes om. Hij is niet te spreken over de staking van De Lijn, net op het moment dat er grote werken plaatsvinden in Antwerpen. De Lijn gijzelt het openbaar vervoer in Antwerpen en laat de reiziger in de kou staan: eerst met de vervroegde vakantieregeling en nu met de staking. “De reiziger heeft recht op een alternatief voor De Lijn. Het is dan ook dringend tijd om het monopolie van De Lijn te doorbreken”, aldus De Backer. De Backer wil, net als in Amsterdam, ook in Antwerpen een stedelijk vervoersbedrijf dat sneller, beter en efficiënter kan inspelen op de specifieke Antwerpse situatie en de gevolgen van de vele wegenwerken. 

 Volgens De Backer telt het openbaar vervoer in Antwerpen veel gebreken.

 De Backer: "De tram in Antwerpen rijdt tot 25 procent trager dan in andere Europese steden. De districten buiten de Ring worden onvoldoende bediend en de diensten van de NMBS, De Lijn, deelauto's, Velo en het parkeerbeleid zijn niet goed op elkaar afgestemd. Bovendien besliste De Lijn dan nog eens om de vakantieregeling vervroegd in te voeren met als gevolg 13 procent minder trams in Antwerpen. En dan beginnen ze vandaag, bij het einde van het schooljaar, nog eens te staken? Dit toont aan dat De Lijn totaal geen voeling heeft met onze stad met de reiziger als dupe. De reiziger heeft recht op een alternatief.”

 De Backer wil naar Amsterdams voorbeeld één stedelijk vervoersbedrijf met een Antwerps DNA dat alle vervoersmodi op elkaar afstemt: voetganger, (deel)fiets, openbaar vervoer, (deel)auto, dat daarnaast ook met een breed spectrum aan private spelers kan werken. En niet onbelangrijk: één kaart voor gans de stad waarmee je alle openbaar vervoersmodi kan gebruiken.

 Ook de kwaliteit van de dienstverlening zou met een stedelijk vervoersbedrijf verbeteren. Om het openbaar vervoer in Amsterdam bijvoorbeeld te kunnen uitbaten, is het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoersbedrijf verplicht om zeer strenge doelstellingen in verband met comfort, veiligheid en reistijd te halen.

De Backer: "Of je nu een tram, metro of veerpont neemt, in Amsterdam moet je nergens langer dan 5 minuten wachten op een aansluiting. Dat moet ook in Antwerpen zo zijn. Door de exploitatie van het openbaar vervoer en zelfs de velo-dienst periodiek toe te kennen door middel van een openbare aanbesteding kan ook Antwerpen de touwtjes in handen om werk te maken van de grootstedelijke prioriteiten. Het wordt tijd dat het openbaar vervoer de Antwerpenaar en de bezoeker van onze stad centraal zet in plaats van de eigen organisatie. Ik wil een Antwerps vervoersbedrijf dat gericht is op Antwerpen, administratief eenvoudig is en de reiziger centraal staat.”