IN DE MEDIA
Staatssecretaris De Backer misnoegd over camera's in reclameborden: "Tot op het bot uitzoeken"
wo 6 september 2017

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) stelt zich ernstige vragen over het nieuws dat bedrijven camera’s in reclameborden installeren om passanten te filmen en deze gegevens voor reclamedoeleinden te gebruiken. 

"De Big Brother-maatschappij komt wel akelig dichtbij," zegt De Backer. "Dit is duidelijk niet in lijn met de privacywetgeving. Ik heb hier een groot probleem mee. Mensen hebben geen toestemming gegeven en kunnen de camera's niet ontwijken. Ze hebben geen idee wat we er met die beelden gebeurt, hoe lang of waar ze bewaard worden. Aangezien alles in het geniep gebeurt weten mensen ook niet tot wie ze zich moeten richten om beelden of gegevens te laten wissen."

Het bedrijf dat de camera's plaatst, JCDecaux, zegt dat het niet om beelden gaat, maar om gegevens. Ze noemen de camera's liever "visuele sensoren". Zo meten ze hoeveel personen naar het advertentiepaneel kijken, maar op basis van gelaatsuitdrukkingen weet de software ook of u een man of een vrouw bent en hoe oud u bent.

Privacy-experts wijzen erop dat er dan initieel toch sprake moet zijn van beeld. Ook de Privacycommissie denkt dat het in strijd is met de wet en zal contact opnemen met het bedrijf.  

"Dit is dan ook een flagrante schending van de privacy", zegt staatssecretaris De Backer. "Ik wil dan ook dat de Privacycommissie dit tot op het bot uitzoekt. Wat mij betreft worden aan zo'n methode's best een einde gesteld."

Bron: De Morgen