België moet toezicht op spoor realiseren: quote in De Tijd

wo 04 juli 2012
België moet werk maken van een mondig en onafhankelijk toezicht op het spoor. En concurrenten van de NMBS moeten toegang krijgen tot rangeerplekken en andere faciliteiten

Dat zijn twee van de belangrijkste aanpassingen die Europa België oplegt. Ze maken deel uit van een pakket liberaliseringsmaatregelen voor het spoor, dat het europarlement gisteren definitief goedkeurde. Europa bepaalt dus in toenemende mate het Belgische spoorlandschap. Dat de Belgische regering voor een tweeledige structuur kiest met de vervoersmaatschappij NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel, en de overkoepelende NMBS-holding verdwijnt, heeft eveneens alles te maken met Europa. De Europese wetgeving die gisteren definitief werd goedgekeurd, eist een boekhoudkundige scheiding tussen vervoersmaatschappij en infrastructuurbeheerder en volledige transparantie over de geldstromen tussen beide. Eind december stelt de Europese Commissie wellicht nog een verregaandere scheiding tussen infrastructuur en operator voor. Wel knaagt Europa nu al aan de almacht van de traditionele vervoersmaatschappijen op 'hun' net. De NMBS zal toegang moeten verlenen aan concurrenten voor spoorgebonden diensten, zoals onderhoud en herstel, ticketing in de stations en rangeerstations. Daarnaast eist Europa een krachtige en onafhankelijke toezichthouder, die ook de middelen krijgt om zijn taak naar behoren uit te oefenen. De huidige ploeg van drie à vier mensen moet dus aangevuld worden. Maar niet met mensen die recht van de NMBS of de federale overheidsdienst Verkeer komen. Elk land moet voortaan ook investeringsplannen uittekenen. De meerjarencontracten die afgesloten worden met de infrastructuurmanager worden uitgebreid van drie naar vijf jaar. Infrastructuurbeheerders zullen ook extra kosten kunnen aanrekenen voor lawaai. Eind dit jaar doet de Europese Commissie nieuwe wetsvoorstellen, onder meer voor de opening van het binnenlandse reizigersverkeer. Het internationaal reizigersverkeer en het goederenverkeer zijn al volledig geliberaliseerd. De stemming van gisteren verduidelijkt de spelregels. 'Een nieuwe, grondige hervorming van de Europese spoorwegmarkt is pas voor eind dit jaar', zegt europarlementslid Saïd El Khadraoui (sp.a). Philippe De Backer (Open VLD) pleit voor een volledige scheiding van de NMBS en Infrabel. 'Ik ben ervan overtuigd dat dat de werking van onze Belgische spoormarkt sterk zal verbeteren.' Voor De Backer is vooral het statuut van het spoorpersoneel een oud zeer.