Transportcommissie Europees Parlement stemt over luchthavenpakket

di 06 november 2012
De transportcommissie van het Europees parlement stemt tegen nieuwe regels grondafhandeling. Een verbetering van de dienstverlening op luchthavens is dus nog niet op komst

Zonet stemde de Transportcommissie van het Europees Parlement over het "luchthavenpakket", een voorstel waarmee de Commissie de werking van onze Europese luchthavens wil verbeteren. Zo moet de capaciteit van Europese luchthavens omhoog, het aantal vertragingen omlaag en moeten passagiers van een betere dienstverlening kunnen genieten. Bedrijven en reizigers moeten het luchtverkeersnet optimaal kunnen gebruiken. Nu zijn er nog te vaak problemen door capaciteitsschaarste of problemen met de dienstverlening bij grondafhandelingsdiensten.

Het voorstel bevat drie luiken: een betere toekenning van slots op luchthavens, nieuwe regels rond geluidsoverlast en een verdere opening van de markt voor grondafhandeling.

Grondafhandeling

Grondafhandeling is zonder twijfel het meest emotionele thema; zo trokken gisteren al meer dan 2000 werknemers van grondafhandelingsbedrijven door Brussel om tegen het voorstel van de Commissie te betogen.

De Commissie wil het minimum aantal grondafhandelaars op grote luchthavens optrekken van 2 naar 3. Dit zal het algemene kwaliteitsniveau van grondafhandelingsdiensten verhogen, wat goed is voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers.

Het Parlement verwierp het voorstel van de Commissie met 22 stemmen tegen 20.

"Dit is geen goede zaak voor de Europese luchtvaart", aldus Philippe De Backer, Europees Parlementslid voor Open Vld, "een aanpassing van de regels is nodig zodat luchthavens kunnen omgaan met de steeds toenemende groei van het luchtverkeer. Ik vind het bijzonder jammer dat een meerderheid van de Parlementsleden niet mee wil stappen in een verdere opening van de markt. De stemming in de Transportcommissie leidt tot een status quo. Vermiste bagage en lange wachtrijen bij de check-in zullen ons dus nog steeds te beurt vallen."

Philippe De Backer steunde het voorstel van de Commissie, en pleitte zelfs voor een volledige liberalisering van de sector.

Philippe De Backer,: "Ik ben er van overtuigd dat meer concurrentie, dus meer grondafhandelaars op een luchthaven, zal leiden tot een betere dienstverlening voor de klant. Als passagier willen we minder vertragingen, vlot kunnen inchecken, niet lang moeten wachten op onze bagage, enzovoort. Een verbeterde dienstverlening is dan ook het hoofddoel van dit voorstel.

De dienstverlening verbeteren kan enkel door de onderlinge concurrentie tussen de verschillende grondafhandelaars te verhogen, zodat ze verplicht zijn om de kwaliteit van hun dienstverlening te verberen."

 

De twee andere dossiers uit het pakket waar deze namiddag over gestemd werden, zijn minder controversieel en werden wel goedgekeurd.

Slots (= vertrek- en landingsrechten op een luchthaven)

Er werd een herziening van de verordening over slots goedgekeurd. Bedoeling is om vooral de congestie op grote luchthavens aan te pakken. Luchtvaart is in Europa het slachtoffer geworden van zijn eigen succes, met vertragingen en overvolle luchthavens tot gevolg. De nieuwe wetgeving moet het gebruik van slots efficiƫnter maken zodat de capaciteit op de luchthavens vergroot.

"Het Parlement ging niet zo ver als de Commissie had voorgesteld, maar de goedgekeurde tekst bevat toch elementen die de situatie op luchthavens kan verbeteren", aldus Philippe De Backer.

 

Aanpak geluidshinder rond luchthavens

Steeds meer Europese burgers worden gehinderd door lawaai van vliegtuigen op of rond de luchthavens, daarom is een Europese strategie nodig die de geluidsoverlast beheert. Het voorstel bevat geen Europese doelstellingen inzake geluidsoverlast; deze worden nog steeds vastgelegd in nationale en lokale regels. Het voorstel moet het mogelijk maken voor lokale overheden om geluidsklimaat rond luchthavens te verbeteren en dit binnen een internationaal kader.

 

Wat volgt?

Dit is pas de eerste stap in het proces. Nu moet het voltallige parlement nog over deze dossiers stemmen. En daarna beginnen de onderhandelingen met de lidstaten. De teksten zoals vandaag goedgekeurd, kunnen dus nog drastisch veranderd worden.