home  
 

Teksten

De leerling voorop!

wo 27 augustus 2008

De leerling voorop!

Het is bijna een traditie dat bij het begin van het schooljaar de discussie weer oplaait over de vaste benoemingen in de onderwijssector. De vaste benoeming is echter de verkeerde incentive voor beginnende leerkrachten. Om de onderwijskwaliteit te bewaren en hiermee ook het belang van het kind te verdedigen, is het noodzakelijk de vaste benoeming te vervangen door een permanent evaluatiesysteem en gedifferentieerde verloning. Hiermee kan het dynamisme en kwaliteit van het onderwijzend personeel gestimuleerd worden.

Volgens sommigen is de vaste benoeming een verworven zekerheid, die aan het begin van de ambtenarencarrière van het onderwijspersoneel wordt voorgehouden en dus niet mag worden afgenomen. De vaste benoeming is inderdaad een bijzonder gevoelige materie, juist omdat ze wordt beschouwd als een menselijke en professionele erkenning die het sluitstuk vormt van de onzekere eerste jaren in de onderwijswereld.

Deze humane logica van erkenning is zeker te volgen. Het is dan ook belangrijk aan te stippen dat wij geen afbreuk willen doen aan de knowhow en verdiensten van het onderwijspersoneel, want over het algemeen zijn deze op een zeer goed niveau. Het is echter spijtig te moeten zien dat bij het onderwijzend personeel de vaste benoeming soms wordt beschouwd als een "eindstuk" van onzekerheid en het begin van een tweede, minder intensieve fase in de carrière. Sommige mensen nemen het na hun definitieve benoeming niet allemaal zo nauw meer en wanen zich onaantastbaar in hun functie.

Op deze manier werkt de vaste benoemingen lethargie in de hand. Alleszins bevindt men zich in een situatie waarin een personeelslid nog moeilijk kan worden gesanctioneerd of ontslagen, ook als die persoon blijkt geeft van een ondermatig functioneren of de sfeer onder de collega's negatief beïnvloedt. Ook zijn er vaak spanningen tussen tijdelijke krachten en vastbenoemden die de werking van een schoolteam meestal in ongunstige zin beïnvloeden. Daardoor heeft deze situatie indirect een ongunstige weerslag op de onderwijskwaliteit tot gevolg, en dit zowel op beleids- , school- als op klasniveau.

Om dergelijke scenario's te vermijden, is de afschaffing van de vaste benoeming een eerste stimulans is om de professionaliteit van het gehele lerarenkorps te garanderen. Als alternatief kan een permanent evaluatiesysteem worden ingesteld, waarbij de leerkracht op basis van feedback van collega's, directie en inspectie zichzelf en zijn functioneren jaarlijks positief in vraag kan stellen en zijn manier van werken optimaliseren. Gezien de vaste benoeming zowat de enige promotiestap is in een verder vlakke carrière, is een "merit" systeem, waarbij een positieve evaluatie kan worden gekoppeld aan een betere verloning, een meer dynamische optie. Deze loonsverhoging voor goed presterende leerkrachten zou ook het loonverschil met de private sector kleiner kunnen maken, waardoor er een betere dynamiek tussen het onderwijs en de private sector zou ontstaan.

Een evaluatiesysteem heeft als bijkomend voordeel dat het zowel de leerkracht als de leerling ten goede komt. Bij evaluatie worden de inspanningen gevaloriseerd en de goede werking van het totale korps aangemoedigd. Een dergelijk systeem laat toe om leerkrachten die extra inspanningen doen naar hun leerlingen toe, of die lesgeven in moeilijkere omstandigheden, extra te belonen. Terwijl het in het verleden makkelijk was voor "vastgeroeste collega's" om een dynamisch schoolteam af te remmen, zou een betrouwbare evaluatie ongetwijfeld een constructieve werksfeer in de hand werken.

Een evolutie weg van de vaste benoeming binnen het ganse ambtenarenkorps is trouwens de logica zelf. Een modernisering en dynamisering van het personeelsbeleid binnen de overheid draagt bij tot een performante en dynamsische werking van de administraties. Binnen alle diensten moeten ambtenaren die nodige positieve incentives krijgen om performant te werken, aangepast beloond te worden en door te kunnen groeien. Het verdwijnen van de vaste benoeming en het invoeren van een evaluatiesysteem lijkt ons dan de beste optie.

De voor- en nadelen van de vaste benoemingen dienen correct te worden afgewogen. Men kan niet om de vaststelling heen dat de vaste benoemingsstructuur een voorbijgestreefd concept is in een systeem waarbij kind en kwaliteit centraal staan. Laat ons duidelijk zijn: de leerkracht is in onze visie geen schietschijf. Het is helemaal de bedoeling niet om op communistische wijze de leerkracht te controleren en te veroordelen in wat hij doet. Als men het onderwijs echter kan optimaliseren door leerkrachten te stimuleren constant het beste van zichzelf te geven, moet men de keuze durven maken om het heilig huisje van de vaste benoeming te slopen. Voor het welzijn van elke leerling.


Philippe Cuylaerts - Lid van Jong VLD
Philippe De Backer - Voorzitter Jong VLD

 

 



Reageer:

Naam*
Email*
Bericht*
Controle*
(*) verplichte velden









Fanclub

word ook fan op facebook