home  
 

Teksten

‘Kerktoren’ moet vuurtoren worden

wo 29 april 2009

In 2020 moet minstens één vijfde van de studenten een deel van hun opleiding in het buitenland gevolgd hebben. Dat is een enorm verrijkende ervaring. Wonen en leven in een ander land, in een andere cultuur, studeren in een andere taal... het zijn allemaal dingen die helpen om van Vlamingen wereldburgers te maken.
De doelstelling verdient dan ook applaus. We hebben zelf nog andere voorstellen om de mobiliteit van studenten te bevorderen. Het vrijwillig invoeren van een ‘Europees Baccalaureaat' bijvoorbeeld. Dat moet 18-jarigen de kans geven om aan andere Europese instellingen hoger onderwijs te volgen. In deze kennismaatschappij mag de blik ook verder worden gericht dan op Europa alleen. Met een Columbus-programma kunnen Vlaamse ‘young potentials' die worden toegelaten aan een internationale topuniversiteit - waar ook ter wereld - rekenen op een beurs, die door de overheid en het bedrijfsleven samen in het leven wordt geroepen om onze blik te verruimen. Want daarover zijn we het allemaal eens: een open blik vergroot je kansen in deze geglobaliseerde wereld.

Jammer toch dat we in Vlaanderen de voorbije jaren onze ramen en deuren zo gesloten hebben gehouden. Want wie internationaal denkt, denkt niet alleen aan Vlaamse ‘zendelingen' in het buitenland. Ook het aantrekken van buitenlandse studenten naar Vlaanderen hoort in een internationaal gericht beleid thuis. En daar knelt nog steeds het schoentje. Door onze historische fixatie op het Nederlands missen we de internationale trein. Openheid en internationaal denken wil voor Open Vld zeggen dat er op onze universiteiten en hogescholen ook plaats moet zijn voor andere talen. De adviezen van de ‘commissie Soete', de Vlaamse Onderwijsraad en de Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid zijn eensluidend positief in hun pleidooi voor een versoepeling van de huidige taalwetgeving. En toch geraken we op dat vlak geen stap verder.

Dat ligt niet uitsluitend aan de onterechte angst dat de ‘eigen taal' verdrongen wordt. Dat ligt ook aan het feit dat ‘gelijke kansen voor iedereen' verkeerd vertaald wordt als ‘kansen voor niemand'. Wie vreest dat anderstalige opleidingen de drempel voor de toegang tot hoger onderwijs verhogen, heeft een nobel uitgangspunt, maar vergist zich van methode. De oplossing is niet om voor iedereen anderstalige opleidingen te verbieden. De oplossing kan wèl zijn om steeds het recht te voorzien om examen te doen in het Nederlands bijvoorbeeld.

Bovendien is vroeg begonnen half gewonnen. Maar ook op dat punt missen we in Vlaanderen de boot. Want ook in het leerplichtonderwijs blijft de deur voor andere talen en andere vormen van taalonderwijs dicht. Taalonderdompelingen, uitwisselingsprojecten, spelenderwijze andere talen leren in de kleuterschool : in Vlaanderen blijft het beperkt tot proeftuinen en kleinschalige projecten. Niet te verwonderen dan, dat studenten in het Hoger Onderwijs ‘liever niet' naar het buitenland gaan om in een andere taal een deel van hun opleiding te volgen.

Ons pleidooi is radicaal: we moeten vensters en deuren opengooien. Om uit te zwermen, maar ook om aan te trekken. Van de behaaglijke schuilplaats die de eigen kerktoren is, moeten we vuurtorens maken die tot ver in de wereld gezien worden. Kwaliteit en gelijke kansen gaan daarbij hand-in-hand. Want we verdienen allemaal beter.

Philippe De Backer & Gwendolyn Rutten

Dit stuk verscheen in de Standaard.

 



Reageer:

Naam*
Email*
Bericht*
Controle*
(*) verplichte velden









Fanclub

word ook fan op facebook